Ez a honlap sütiket (Cookie-kat) használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához!

Adatvédelmi tájékoztató!

 

Miért célszerű hivatalos forrásból vásárolni kenőanyagokat?

Beküldve: Hírek

Egyre többet hallhatunk mostanában a piacon megjelenő kétes eredetű, bizonytalan importból beérkező, esetleg hamisításból származó motorolajokról, kenőanyagokról, valamint arról, hogy ezen termékek piaci jelenléte és hazai forgalmazása mára már szinte nagyüzemi méreteket öltött.

Az ilyen termékek kinézete általában a megtévesztésig hasonlít az eredeti termékekre illetve azoknak a különböző kiszereléseire. Az egyetlen, biztosan kétes eredetre utaló jel, ami alapján gyanút foghat a potenciális vásárló, az, hogy akár 25-30%-kal is olcsóbban kínálják őket, mint a hivatalos forrásból származó társaikat. Ezt az árkülönbözetet könnyű megérteni, hiszen ezen termékek esetében az olcsó alapanyagok miatti alacsonyabb bekerülési költség, valamint a kötelezően fizetendő adók és járulékok általában nem terhelik az árképzést, ezek nélkül pedig viszonylag egyszerű nagyon vonzó, alacsony áron kínálni ezeket a termékeket.

Mielőtt azonban bárki felugrana és sietne bevásárolni egy nagyobb tételt ezekből az olcsó termékekből, vizsgáljuk meg, mit is kockáztathat a vásárló azzal, ha olcsón, de nem hivatalos forrásból szerzi be kenőanyagait. Mivel a felhasználásra alkalmas és a nem alkalmas kenőanyagokat ránézésre sokszor nagyon nehéz megkülönböztetni egymástól, ezért kétes beszerzési forrás esetén ezért nem tudhatjuk, hogy az a termék, amit vettünk, a valóságban is megfelelő-e az autónkba vagy egyéb berendezésünkbe.

Alapszabály, hogy ha az ily módon beszerzett kenőanyag kitöltéskor már opálos, átlátszatlan vagy elfeketedett, akkor lehetőleg ne töltsünk fel vele semmilyen berendezést és azonnal éljünk a reklamáció lehetőségével, mert így nagyobb problémáktól kímélhetjük meg magunkat és berendezésünket egyaránt.

Sajnos akkor is érhet még minket meglepetés, ha első pillantásra nem is tapasztalunk semmi szokatlant a kenőanyag szemrevételezése vagy a kezdeti használat során. Ha egy kenőanyagot feltűnően alacsony áron kínálnak, akkor annak az is lehet az oka, hogy a hamis olaj szerkezete nem felel meg az előírásoknak, vagyis alapolaja vagy adalékai - de általában mindkettő - gyengébbek a szükségesnél, így az eredetiként eladott olaj a címkén feltüntetett felhasználási területre és igénybevételre valójában alkalmatlan. A nem megfelelő kenőanyag használata többféle problémát is okozhat a motor vagy a berendezés működése közben. Néhányat kiragadva ezek közül: a megfelelő adalékszintek hiányában a kenőanyag egy idő után már nem lesz képes eltávolítani a felületekről az olajsarat, olajiszapot, ami masszív lerakódásokat okozhat a motor vagy a berendezés belsejében. Ez a folyamat motoroknál gyűrűberagadáshoz vezethet, amitől a hengerpersely nagymértékű kopása és jelentős olajfogyasztás alakul ki. Alacsony vagy nem megfelelő adaléktartalom esetén az olaj gyorsabban öregszik és nem képes védeni a motort a csereperiódus teljes ideje alatt, ami a mai korszerű, hosszú csereperiódusú előírások esetében rendkívül fontos tulajdonság és ennek hiánya a motor végzetes károsodásához vezethet. Ugyanilyen fontos lehet a megfelelő korrózióvédelem, ennek hiányában korróziós kopások alakulhatnak ki, ami a motor vagy a berendezés állapotát jelentősen lerontja. A túlságosan alacsony vagy túlságosan magas viszkozitás szintek az elégtelen kenési állapot következtében szintén jelentős kopásokat okozhatnak a gépekben. Ezek a jelenségek mind-mind a motor vagy a berendezés állapotát károsítják, élettartamát jelentős mértékben csökkentik és jelentősen lerontják a berendezés üzembiztosságát, nem beszélve annak értékcsökkenéséről.

Itt kell megemlítenünk a mai korszerű, kipufogógáz utókezelő rendszerrel ellátott gépjárművek motorolajait is. Egy-egy ilyen utókezelő egység értéke 100ezer Ft-tól a milliós nagyságrendig terjed. Ezen berendezések működésére a foszfor- és kénvegyületek valamint egyéb hamuképző adalékok rendkívül károsan hatnak. Sajnos ilyen járművekhez is találhatunk olyan hamisított termékeket, amelyek pár száz, talán ezer forinttal is olcsóbbak, és amelyeknek a címkéjén esetleg még a megfelelő alacsony hamutartalmú előírások is szerepelnek. Ezek a termékek azonban csak a címkén teljesítik az előírásokat, a gyakorlatban azonban a hamis tartalom miatt nem tudják az elvárt teljesítményt nyújtani. Ennek eredményeként először csak azt vesszük észre, hogy az autónk üzemanyag-fogyasztása a sorozatos szűrőregenerálás miatt hirtelen jelentős mértékben megnövekedett, később pedig már magának az utókezelő egységnek a cseréjét is kénytelenek leszünk kifizetni, ami végül azt eredményezi, hogy a néhány ezer forintos egyszeri spórolás miatt több százezer forintos kár keletkezik a gépjárműben.

Ha utánaszámolunk, így már nem éri meg az olajoldali spórolást! Itt is érvényes az előzőekben tett megállapítás, hogy a nagyon olcsó árak esetén feltétlenül érdemes gyanakodni, hogy valami nincs rendben az kenőanyaggal.


Hivatalos forrásból származó kenőanyag esetén az esetleges reklamációk kezelése egy kialakult rendszer szerint történik, és ha a probléma eredete valóban a gyári kenőanyagra vezethető vissza, akkor a forgalmazó a termék cseréjét is biztosítja és az általa okozott károkat is megtéríti. Ha azonban kiderül, hogy a kenőanyag nem hivatalos forrásból származik, akkor még a vizsgálat költsége is a felhasználót terheli, valamint az esetleges termékcsere igényével is a vásárlás helyéhez kell fordulnia, hiszen ebben az esetben a hivatalos importőrök nem tudnak semmiféle garanciát vállalni a termék minőségéért. Súlyosbítja a helyzetet, ha a betöltött, de nem megfelelő olaj miatt a motor sérül, vagy akár tönkre is megy, mert ilyenkor a vásárló a teljes kárigényével általában csupán a saját pénztárcáját terhelheti meg, az eladóval szemben legtöbbször semmiféle kárigényt nem tud érvényesíteni. Általában csak ilyenkor derül ki az, hogy az olcsóbban beszerzett kenőanyag sokkal többe kerül, mint a garantált minőségű, ellenőrzött származású, valódi termék, amelyekre - szakszerű felhasználás esetén – garanciát vállal a hivatalos importőr.

Az előzőeket összegezve tehát elmondhatjuk, hogy ha biztosan a megfelelő márkájú és minőségű kenőanyaggal szeretnénk járművünket vagy berendezésünket feltölteni, akkor mindenképpen érdemes megkeresni a kiválasztott márka hazai importőrét vagy annak valamelyik szerződött partnerét, mert a jelenleg kialakult hazai viszonyok között csakis ilyen módon biztosíthatjuk járműveink és gépeink hosszan tartó, megfelelően olajozott működését és műszaki állapotát.


Oroszlány 2014.11.12

AOE Kenőanyag kerekasztal ajánlásával.