Ez a honlap sütiket (Cookie-kat) használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához!

Adatvédelmi tájékoztató!

 

Napi Gazdaság Online: Jövő év végére kész lehet a járműtörténeti adatbázis

Beküldve: Hírek

A használt autót vásárlók már a vétel előtt megismerhetnék a jármű előéletét – ezt szeretnék elérni a szakmai szervezetek –, és úgy néz ki, jövő év végére működhet a rendszer.

Másfél év múlva nem érheti meglepetés azokat, akik használt autókat szeretnének vásárolni, jövő év végére kész az egységes központi járműtörténeti adatbázis – legalábbis erre számít a Napi Gazdaságnak nyilatkozó Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke. Szerinte most megvan az ehhez szükséges politikai akarat, vagyis akár ősszel megszülethet a jogszabály. Knezsik szerint ennek költségeit az államnak kell állnia, hiszen az adatok lekérdezéséért is az állam szedi be a pénzt.

Az egységes járműtörténeti adatbázis központi eleme a kilométeróra-nyilvántartási rendszer. Jelenleg 2 989 769 jármű kilométeróra-állása szerepel a közúti közlekedési járműnyilvántartásban – tájékoztatta lapunkat a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEK KH) sajtóirodája. A nyilvántartás 2012. január 1-jétől tartalmazza a jármű kilométer-számlálója által jelzett értéket és a kilométeróra-állás rögzítésének időpontját. Kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyire népszerű ez a szolgáltatás, de a hivatalnál nem áll rendelkezésre adat, hogy 2013-ben összesen mennyi kérelem érkezett a kilométeróra-állásra vonatkozóan. A hivatalhoz beérkezett, ügyfél által benyújtott, járművekkel kapcsolatos kérelem tárgyaként csupán „adatszolgáltatást” jegyeznek be. – Akár évente több százezer esetben is kérhetnének adatokat az ügyfelek, hiszen a használt autó adásvétele jóval meghaladja a százezret – mondta Knezsik. Az viszont nem kedvező, hogy az adatok csak tulajdonosváltás és műszaki vizsga esetén frissülnek. A hatékonyság növelése érdekében szükség lenne az adatok gyakoribb frissítésére, mivel jelenleg két feltöltés között két-három év is eltelhet.

A fejlesztés eredményeként a használt járművet vásárlók számára referencia-adatbázis áll majd  rendelkezésre, amelyből lekérdezhetők a gépjárművek jellemző adatai, például hogy az autó mikor volt szervizben, ott milyen munkákat végeztek rajta. Az adatbázis révén az is nyilvánvalóvá válik, hogy az autót mikor milyen kár érte, amit aztán valamelyik szervizben kijavítottak, vagy sem.

Az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete évek óta szorgalmazza az egységes adatbázis létrehozását, az ombudsmannal évekig „háborúztak” többek között arról, hogy ki mit kérdezhet le: a jármű teljes életútját, vagy az aktuális tulajdonos csak a birtokbavételi időszaktól tekinthet be az adattárba. Jelenleg is folynak az egyeztetések, például a biztosítótársaságokkal, amelyeket arról szeretnének meggyőzni, hogy a rendszer számukra is előnyös és nem igényelne jelentős fejlesztést – emelte ki Knezsik. Azt is tisztázni kell, honnan kerül az információ az adattárba.

 

Diószegi József   |   2014. augusztus 18. hétfő 06:50
Forrás: Napi Gazdaság Online
Az eredeti cikk ide kattintva elolvasható a Napi Gazdaság Online oldalon.