Ez a honlap sütiket (Cookie-kat) használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához!

Adatvédelmi tájékoztató!

 

Közlekedésbiztonság 2013

Beküldve: Hírek

Idén november végéig a személysérüléses közúti balesetek száma nőtt az előző év azonos időszakához képest. A halálos áldozatok száma ugyanakkor két fővel kevesebb, mint tavaly ilyenkor, továbbá csökkenés mutatható ki az ittasan okozott balesetek számában is.

Általában megfigyelhető, hogy a szokásosnál enyhébb őszi és téli hónapokban több közlekedési baleset és tragédia történik a közutakon, mint a ridegebb időszakokban. Kedvezőbb időben többen ülnek gépkocsiba, a száraz útfelület és a jobb látási viszonyok nagyobb haladási sebességet tesznek lehetővé, s ennek megfelelően a baleseti, sérülési és halálozási kockázat is megnövekszik.

Vélhetően ez is közrejátszott abban, hogy idén novemberben a baleseti adatok kedvezőtlenebbül alakultak, mint azt az elmúlt években megszoktuk. Erre utalnak a rendőrség által gyűjtött előzetes baleseti statisztikai adatok.

Amennyiben kizárólag az előző egy hónap, azaz a november baleseti adatait tekintjük át, akkor kedvezőtlenebb a helyzet, mintha az eddig eltelt tizenegy hónapot vennénk alapul.

2013. november 01. és 30. között ugyanis a meghatározó főbb adatok alapvetően kedvezőtlen változást jeleznek, a személysérüléses balesetek, az áldozatok és az ittasan okozott balesetek száma vonatkozásában egyaránt.

Az év eddig eltelt tizenegy hónapjának adatai alapján már kedvezőbb a helyzet. Bár vannak olyan területek, ahol egy évvel ezelőtt kevesebb balesetet regisztráltak, más területeken azonban kedvezőbb a helyzet, mint tavaly ilyenkor. De következzenek a részletek!

A legfrissebb előzetes adatok alapján megállapítható, hogy a 2013. január 01. és november 30. között összesen 11 338 személysérüléses közúti balesetet regisztráltak hazánk közútjain, 2,33%-kal többet, mint az elmúlt év azonos időszakában.

A halálos és a könnyű kimenetelű közúti balesetek vonatkozásában csekély mértékű növekedés történt (1,02%, illetve 0,91% - lásd a részletes pdf táblázatot), míg a súlyos sérüléses balesetek számában a növekedés mértéke 5,81%.

A halálos kimenetelű balesetek számának kismértékű növekedése ellenére 2 fővel csökkent azoknak a személyeknek a száma, akik közútjainkon vesztették életüket. A tavalyi 549 fővel szemben idén november végéig regisztrált 547 áldozat 0,36%-os csökkenést jelez a legfontosabb baleseti mutató vonatkozásában.

A közúti áldozatszám legnagyobb mértékű növekedését (10 főről 20 főre, azaz 100%-os növekedést) Tolna megyében mérték, míg a balesetben meghalt személyek száma legnagyobb mértékben Vas (-39,13%) és Heves (-38,10%) megyében csökkent.

Az ittasan okozott balesetek terén összességében kedvezők a változások (az év eddig eltelt időszakának adatai alapján), hiszen a tavaly november végi 1 571-el szemben idén 1 487 személyi sérüléssel járó közúti balesetet okoztak szeszesitaltól befolyásolt állapotban.

Az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya kedvezőbb, mint tavaly novemberben, 11,21%-ról 10,37%-ra csökkent. Ez úgy is értelmezhető, hogy 2013-ban átlagosan számítva minden tizedik személyi sérüléssel járó balesetet ittas személy okozott!

A közúti balesetek legfőbb okai terén nincs érdemi változás. A balesetek 28%-ának a hátterében a relatív és az abszolút gyorshajtás áll (3 967 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 3 476baleset (részaránya 24%), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 2 295 baleset (részaránya 16%) történt.

A közúti balesetek túlnyomó részét, 58%-át a járművezetők zömét képező személygépkocsi-vezetők okozták, a tehergépkocsi-vezetők a balesetek 9%-ának, az autóbusz-vezetők pedig az összes baleset 1%-ának az okozásáért voltak felelősek.

A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya november végén 14% volt, ami megfelel a tavaly azonos időszakban mért aránynak, számszerűségében azonban kevéssel több annál (1 875 helyett 1 919 baleset). A balesetek okozásában 10%-ot meghaladó részesedése a személygépkocsi vezetők mellett továbbra is csak a kerékpárosoknak van.
Motorkerékpárok vezetői a balesetek 5%-át idézték elő (az előzetes adatok alapján 624 balesetet), s ez a kerékpárosokhoz hasonlóan megfelel a tavalyi állapotoknak. A segédmotoros-kerékpárosok részaránya ugyanakkor kismértékben, 5%-ról 6%-ra nőtt (763-ról 794 balesetre).

A 2013. I-XI. havi adatok időarányos összehasonlítása a közlekedéspolitikai célkitűzésekkel Magyarország hatályos közlekedéspolitikai programja („Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015.”) azt az elérendő célt fogalmazta meg, hogy 2001-hez képest 2015 végére felére csökkenjen a személysérüléses közúti balesetek, valamint a közúti balesetben meghalt
személyek száma.

Amennyiben 2013. eddig eltelt tizenegy hónapjának adatait a 2001. év – azaz a közlekedéspolitikai koncepció bázisévének – azonos időszakának adataival hasonlítjuk össze, akkor megállapítható, hogy:

  • a személysérüléses közúti balesetek száma 16,2 %-kal csökkent (17 104-ről 14 338-ra),
  • a balesetekben meghalt személyek száma 52,2 %-kal csökkent (1 144-ről 547-re).

Ezek az adatok azt mutatják, hogy Magyarországon a hatályos közlekedésbiztonsági program előírásai a közúti áldozatok száma vonatkozásában időarányosan teljesülnek.

Bővebb információk, a részletes statisztikai táblázatok megtekinthetők az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság honlapján:
http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=793