Tények, amit tudnia kell az LSPI-ről (Low-speed pre-ignition)

Szerző: | okt 13, 2021 | Egyéb kategória

A mai korszerű motorok gyártásánál nagy változást és fejlődést jelentett az általánosan alkalmazott méret csökkentés a régebbi modellekhez képest. Ennek következtében a motorok kisebbek, hatékonyabbak, fejlettebbek és erősebbek lettek. Ezek a fejlesztések kifejezetten a turbófeltöltős és közvetlen befecskendezéses motorok (TGDI, FSI, EcoBoost, stb.) esetében, extrém működési körülményeket hoznak létre, amelyek elősegítik az alacsony sebesség mellett fellépő előgyújtás (LSPI) jelenségének a kialakulását.

  1. MI AZ LSPI?

Az LSPI rövidítés a Low-Speed, Pre-Ignition angol kifejezés kezdőbetűiből áll össze, ami az alacsony fordulatszámon bekövetkező előgyújtás jelenségét jelenti. Maga az LSPI jelenség kifejezetten a nagy nyomatékú, kis lökettérfogatú motorok esetén fordul elő, ami alacsony fordulatszámon végbemenő rendellenes égési folyamatot jelent. LSPI alatt tehát a kis fordulatszámnál és erős gázadásnál bekövetkező keverékgyulladást értjük, amit nem a gyújtógyertya szikrája vált ki, hanem egy ezt megelőző korai gyulladási folyamat. A szakemberek és a mérnökök egyetértenek abban, hogy ez a nem tervezett, korai gyújtás komoly károsodásokat okoz a motor egyes szerkezeti elemeiben és a motor működésében egyaránt, ezért folyamatosan keresik a megoldást a jelenség megszüntetésére.

  1. Az LSPI károsíthatja a turbófeltöltős motort, viszont a Mobil 1™ motorolajok kiemelkedő LSPI elleni védelme segíthet elkerülni a motorok károsodását!

Az LSPI túlnyomást hoz létre a motor hengereiben, ami maradandó károsodást okozhat a hengerek falán, a dugattyúkon, a dugattyúgyűrűkön, a hajtórudakon és a gyújtógyertyákon. Az LSPI által okozott belső motorkárosodás így idővel akár katasztrofális motorhibához vezethet.

Az alábbi képeken láthatjuk, hogy a Mobil 1™ motorolaj milyen kiemelkedő védelmet biztosít az LSPI jelenség ellen, egy extrém körülmények között használt TAXI motorjában:

A kép jól mutatja, hogy a Mobil 1™ motorolaj jobban megvédi a motor alkatrészeit a károsodásoktól a legextrémebb körülmények között is.

3. Az LSPI rendellenes égéssel jár

A korán végbemenő gyújtás folyamata azt jelenti, hogy a megfelelő előgyújtási szöghelyzet előtt valami begyújtja a befecskendezett keveréket. Ezt a jelenséget a köznyelvben motorkopogásként emlegetik. Ha bekövetkezik az előgyújtás, a korai égés miatt hő szabadul fel, amikor a dugattyú még a felső holtpont felé halad. Ennek köszönhetően a hengerben egy rendellenes, hatalmas nyomás alakul ki. A nagy hengertéri nyomás és nyomáshullám a még el nem égett keverékben öngyulladást vált ki. Ez a kopogás, intenzív nyomáslengést és dugattyúsérülést okoz. Ahogy már említettük az LSPI általában akkor fordul elő, amikor a motor alacsony fordulatszámon nagy terhelés alatt van (azaz lassan halad, majd gyorsan gyorsul). Ellentétben a rossz gyújtógyertyák, a gyújtás időzítésével kapcsolatos problémák vagy a nem megfelelő üzemanyag használata által okozott motor kopogás hangjával, az LSPI kifejezetten hangos durrogást vált ki.

Normál égés

1. A dugattyú felfelé mozog, az üzemanyag-levegő keverék korán begyullad (a gyújtógyertya szikrája előtt)
2. Túlzott nyomás és mozgási ellenállás jön létre

1. A dugattyú felfelé mozog, sűríti a keveréket
2. A gyújtógyertya szikrát ad és begyújtja a sűrített üzemanyagot

A benzinüzemű belsőégésű motorok működése a gyújtószikra pontos időzítésétől függ – a teljesítmény és a hatékonyság maximalizálása érdekében. A szikragyújtású motorokat úgy tervezték, hogy a dugattyúk párhuzamosan működjenek. Ha a gyújtás túl korán történik, akkor a nagy nyomás ütközik a dugattyúk felfelé irányuló mozgásával.

Animation of normal engine combustion and LSPI abnormal combustion