Közlekedésbiztonsági „orosz-rulett” az utakon

Szerző: | jún 24, 2020 | Hír

Tisztában kell lennünk azzal, hogy a COVID-19 vírus nem törölte el a felelősségünket a szeretteinkkel szemben, akiket viszünk a gépjárművünkben, vagy a többi úthasználóval kapcsolatban, akik bíznak a gépjárművezetők kötelességtudatában, és nem utolsó sorban a KRESZ betartásában.

Jelentsük ki, hogy a vészhelyzet időszak alatt a gépjárművezetőknek nem lett röntgen szeme, nem lettek „sentinel”-ek, akik innentől kezdve a járműveik minden műszaki változását egyből észreveszik. Sokan gondolják azt, hogy a műszaki vizsgák időszakossága gazdasági alapokon lett megállapítva, és nélkülözött minden szakmai szempontot, így átlagban egy személygépkocsira vetítve 2 év, vagy 2 év+180 nap oly mindegy!? Ez egyrészt nem így van, másrészt a járművek életkora, futásteljesítménye, állapota – akár állásában is! – indokolja a szakemberek általi felügyeletet.

A KRESZ egyértelműen fogalmaz, és ezt senki nem is írta/írja felül, mikor nem csak elvárja, hanem konzekvensen előírja – ha nyomatékosítani akarjuk, akkor megköveteli -, hogy a közlekedésben olyan járművel szabad részt venni, amelynek műszaki-, biztonsági- és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek. Tegyük a szívünkre a kezünket, és mondjuk ki, hogy senki se úgy indul reggel a járművével, hogy átnézi pl. a teljes alját, a futómű felfüggesztéseket stb., tehát mindazon közlekedésbiztonsági elemeket, melyek meghibásodása felülír mindenfajta 180 napos türelmi határidőt.

És csak egy mondat a felelősséggel kapcsolatban: folyamatosan változik az időjárás akár az évszakokon belül, akár azok között, így tudatos, szakszerű időszakos műszaki felülvizsgálat hiányában a bevállalt kockázat tényleg vetekszik a címben szereplő „orosz-rulett”-el.

Tehát ennek tudatában induljanak útnak, és mellőzzék az elmaradt időszakos vizsgákat!

 

 

Az Autószerelők Országos Egyesületének és Szaktanácsadójának közös nyilatkozata