Fekete gazdaság az autójavító szakmában!

Szerző: | Már 31, 2020 | Hír

Az Autószerelők Országos Egyesület tagjának vélemény nyilvánítása.

A szakmámban dolgozom 30 éve, ezért elég jól átlátom a kialakult helyzetet. Nap mint nap találkozom azzal, hogy mennyien javítanak autót otthon munkaidő után. Mennyien feketén javítanak saját ingatlanban, vagy saját telephelyen fő allásban, munkaidőben bejelentés nélkül, mindenféle engedélyek hiányában.

Ezért a következők a gondolataim, illetve az általam átgondolt javaslataim.
Tapasztalatom az, hogy egyre inkább munkaerőhiány van Magyarországon. Ezt látom a Tv-ben, ezt olvasom az interneten és ezt tapasztalom az életben is.
Mi, mint autószerviz, folyamatosan hirdetünk, hogy autószerelőt felveszünk, de leginkább nem jelentkezik senki. Sajnos ez más szakmákra is igaz. Szakmunkást és segédmunkást is nehéz találni bármilyen szakmában.
Mindeközben rengetegen fusiznak munkaidő után és rengetegen fusiznak „főállásban” bejelentés nélkül!
Ezt egy feltörekvő gazdaság, hosszú távon nem engedheti meg magának !
Az Állam ugyan folyamatosan küzd azért, hogy a szürkegazdaságot kifehérítse, több, kevesebb sikerrel. Pl. jövedéki termékké tették a dohányárut, a szeszes italokat, motorolajokat, bevezették az online pénztárgépet, a 100.- ezer Ft feletti áfatartalmú készpénzes számlákat jelenteni kell az adóhivatal felé, és hamarosan bevezetik az online számlázó programot is autószervizeknek. Mindezek ellenére a szürkegazdaság továbbra is virágzik. (aki otthon fusizik, annak nincs szüksége online számlázó programra, sem online pénztárgépre)
Ezzel a témával kapcsolatban végeztem egy kis kutatást, azokból az adatokból, amihez én hozzáfértem.

1.
Utánajártam több helyen is, hogy Magyarország területére kb. 13 ezer engedély van kiadva, amely az autószerelés tevékenységgel kapcsolatos.Ezt az információt egy részről az Ipar Kamarától kaptam, más részről a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján megyére le van bontva, hány kiadott engedély van. Ezeket az adatokat összesítve, szintén kb. 13 ezer engedély jön ki.

Ehhez az adathoz képest mennyi a feketén dolgozók száma? Az iparkamara erre a kérdésemre nagy megdöbbenésemre azt a választ adta, hogy:

45 ezerre tehető azok száma, akik feketén dolgoznak.

Az iparkamara ezt az adatot a Járműalkatrész kereskedők nyilvántartásából kapta, ahol tudják, hogy kik azok a hivatalosan működő szervizek és szerelők, akikkel szerződést kötöttek, és kik azok a személyek, akikkel nem kötöttek szerződést, de rendszeresen vásárolnak náluk járműalkatrészt. A Közlekedési Hatóságnak erre vonatkozóan nincs adata, csak a hivatalosan bejelentett autószereléssel kapcsolatos tevékenységről.

2.

A Közlekedési Hatóság emberével beszéltem, valamelyik nap felhívott telefonon, hogy ő úgy emlékszik, tavaly volt nálunk ellenőrizni, és nagyjából mindent rendben talált, ezért az idén hozzánk nem jön ki, inkább olyan helyre megy, ahova tavaly nem jutott el. Ebből azt akarom kihozni, a hatóságnak kicsi a kapacitása, hogy a hivatalosan bejelentett állományt ellenőrizze. Ugyanez az adóhatóság részéről is igaz. Ők is csak szúrópróba alapon ellenőriznek, vagy ha bejelentés érkezik. Nekik sincs kapacitásuk, hogy mindenhol ott legyenek. Ezért nincs esélye ennek a kis létszámú apparátusnak azt a hatalmas tömeget elkapni, akikről azt sem tudják kik azok és hol érhetők el, gondolok itt a szürkegazdaság szereplőire. Megemlítettem a Közlekedési Hatóság emberének a feketén dolgozókat, és azt mondta, hogy nem tudnak velük mit kezdeni. A múlt héten is volt bejelentés részükre feketén dolgozóról, ők annyit tudnak tenni, hogy kimennek a helyszínre és határozatot hoznak a tevékenység megszüntetéséről. A bírság kiszabásának nincs értelme, mert ezek az emberek általában vagyontalanok,(nincs a nevükön semmi) és ez nem tartja őket vissza. Ráadásul az egyik fusizó apukája utána járt milyen büntetést lehet kapni a „fekete munkáért” és leginkább 100 ezer forint bírsággal meg lehet úszni, viszont, ha valaki vállalkozást csinál és valamit elszúr, az adóhivatal is vagy épp a környezetvédők is több 100 ezer, vagy akár milliós bírságot is könnyedén kiosztanak. Engem, mint autószervizt, a Közlekedési Hatóság ellenőriz és arra kötelez, hogy ha egy fékalkatrészt beépítek egy ügyfél autójába, akkor fékjavítás után fékpadon visszaellenőrizzem, és az autóját az ügyfélnek úgy adjam vissza, hogy az a közlekedésre alkalmas és biztonságos legyen. Ha egy futómű alkatrészt kicserélek, utána a futóművet be kell állítsam és szintén úgy kell visszaadjam az ügyfélnek az autóját, hogy az biztonságos legyen.  Az autószerelés közben sok veszélyes hulladék keletkezik. Nekem ezek elszállításáról gondoskodnom kell. A környezetvédőknek éves szinten bevallást kell készítsek és ők, engem bármikor ellenőrizhetnek. Ezeket az ellenőrzéseket, hogy lehet elvégezni a fekete szerelőkön, akikről azt sem tudják, hogy kik azok és hol végzik tevékenységüket.

3,

a, Nem szeretnénk sem sok ezer besúgó országa lenni, sem „rendőrállam”, ahol rettegni kell a hatóságoktól.

b, A szürkegazdaságot nem úgy célszerű megszüntetni, hogy Kormányunk rengeteg haragost szerezzen magának, (elveszítve így szavazókat), mert ha ezt büntetéssel, szankciókkal tudja elérni, akkor annak az lesz a visszhangja, hogy a hatóság már megint csak büntet. Az ilyen esetek a közvéleményben általában felháborodást keltenek.

C, Nem kell túl sok ész kell ahhoz, hogy ha egy 58 ezres halmazt ki akarunk fehéríteni, amelynek egyharmada majdnem fehér kétharmada pedig fekete, sokkal nagyobb sikert tudunk elérni, ha a feketét kezdjük el világosítani és a majdnem fehérrel pedig nem erőlködünk. ( a fehér és törtfehér, bejelentett szerelők 13 ezer és a fekete be nem jelentett szerelő, 45 ezer)

Azok az emberek, akik otthon fusiznak, azért tudják ezt megtenni, mert meg tudják vásárolni azokat az autóalkatrészeket, amiket beépítve el tudják végezni a javítást. Az autóalkatrészen is van hasznuk, (nem kevés) és a munkadíjat is elkérik és egyáltalán nem adóznak és nem fizetnek járulékokat. Ráadásul sok esetben nem is dolgoznak olcsóbban, mint azok akik ezt hivatalosan csinálják. Ezt konkrétan tudom, benne élek. Sok helyen a fekete szerelőknek jobb szerszámai, komolyabb műszerei vannak mint egy hivatalos szerelőnek, mert ő nem fizet adót és mivel olcsóbban sem dolgozik, sokkal több pénze marad fejleszteni és beruházni. Attól pedig nem kell félni, hogy ha ezeket az illegálisan dolgozó szerelőket betereljük az adófizetők sorába, nem fognak a Fideszre szavazni, mert nem egy ilyen személy szájából hallottam már, hogy ő ennek a kormánynak egy peták adót sem fog fizetni.

Gondolják, hogy jelen esetben ez az ember a Fideszre szavaz?! Ezért sokat gondolkodtam mi lenne a jó megoldás, hogy az autószerelés területén elburjánzott „fekete munkát” megszüntessük és a következőkre jutottam:

Egyszerű ! El kell zárni a “csapot”, az autóalkatrészek “csapját”, hogy ne tudjanak alkatrészhez jutni azok, akiknek nincs rá engedélyük. Akkor nem tudnak majd fusizni. Nem lesz amiből majd megjavítsák az autót. Nem mondom azt, hogy végkép semmit nem fognak tudni csinálni, de a fennmaradó résszel már igazán nagy kárt a költségvetésnek nem tudnak okozni.

Ezért:
Néhány rendelettel azt kell elérni, hogy a fusizók ne tudjanak bizonyos autóalkatrészeket megvásárolni és ezért ne tudják elvégezni a javítást. Viszont egyes embereknek az autójuk a hobbijuk, a legdrágább kincsük, vagy nevezze bárki aminek akarja, és nem lehet megtiltani nekik, hogy az autójukat simogassák, szépítgessék, ápolgassák. Ezért az autóalkatrészeket szét kell választani két csoportra.

1.) Az egyik, amit bárki megtehet, és kedvére szépítgetheti, vagy foltozgathatja vele az autóját különösebb szakértelem nélkül. (pl. üléshuzat, ablaktörlő lapát, járműizzó, stb, amit bárki szakértelem nélkül beépíthet)

2.) A másik, amit csak engedéllyel rendelkezők (ezeket az engedélyeket a Közlekedési Hatóság adná ki) vásárolhatnak meg, mert beépítésük szakértelmet, célszerszámokat és megfelelő hátteret követel, és természetesen beépítéséről egy engedélyekkel rendelkező szerviz számlát is tud és köteles adni. (pl. fék és futómű alkatrészek, erőátviteli alkatrészek, olaj és üzemanyag szűrők (veszélyes hulladék) motoralkatrészek, stb.)

Pl. Csak az vásárolhasson meg bizonyos autóalkatrészeket, aki ehhez megfelelő végzettséggel, bejelentett vállalkozási formában és telephelyengedéllyel rendelkezik. Ezt már megtették a klímagázzal, megtették az orvosságokkal, a mérgekkel és vegyszerekkel és biztos van más is nem akarom sorolni. A klímagázt, csak az engedéllyel rendelkezők vásárolhatják meg. Bizonyos orvosságok receptkötelesek. Hagy ne soroljam. Miért ne lehetne ezt az autóalkatrészekkel is megtenni?!

Sőt!- Ez a rendszer félig-meddig már működik Magyarországon is, mert vannak olyan autóalkatrész kereskedők, akik az utcára nem szolgálnak ki, csak szerviz partnereket.
Miért lehet és kell megakadályozni, hogy az utcáról betérő bárki bármilyen alkatrészt megvásárolhasson:

Pista bácsival” szemben, aki otthon a garázsban fusizik, és mindenféle engedély nélkül hozzájut mindenféle alkatrészhez és feltételezhető róla, hogy a beépítésről nem fog adni számlát és online pénztár gépe sincs, mert nem bejelentett vállalkozó, őt a Közlekedési Hatóság, az Adóhatóság, vagy épp a Környezetvédők hogy tudják ellenőrizni, kötelezni, vagy szankcionálni, amikor azt se tudják róla, hogy ki az, hol lehet elérni. (és sajnos ilyen “Pista bácsival” tele van az ország)
Arról nem is beszélve, hogy mekkora bevételkiesést okoznak ezzel a költségvetésnek!
És, ha ezek után autóalkatrészekhez nem fognak hozzájutni, vagy megszűnnek, vagy kiváltják az engedélyeket, hogy tovább tudjanak dolgozni és innentől :

Ellenőrizhetővé és adózóvá válnak!

Ezeket a javaslataimat a szürkegazdaság megszüntetéséről már elküldtem a Nemzetgazdasági Minisztériumnak és megkapta az Adóigazgatási osztály, de nem tudtak vele mit kezdeni. Megköszönték és azt mondták, hogy ez nem hozzájuk tartozik. És igazuk van. Azon kívül, hogy ezek az emberek adót csalnak, és én nem konkrét címekkel álltam elő, ezért tényleg semmi olyan nincs benne, amivel az Adóigazgatási osztály bármit is tudna kezdeni. Azt a választ kaptam, ha nyomon követik a kiszállítókat akkor utána tudnak járni, ki az aki engedéllyel dolgozik és kik azok akik nem.
Sajnos ez 3 évvel ezelőtt volt és azóta egyetlen egyszer sem hallottam róla, hogy az adóhatóság emberei utána mentek volna a kiszállítóautónak és egyetlen egy fekete szerelőt megfogtak volna. Nem hiszem, hogy éves szinten 50 fusizónál több megbukik. Így hogy jutunk a 45 ezres létszám végére.
És ha a feketeszerelők internetről rendelnének autóalkatrészt bizonytalan forrásokból, esetleg külföldről, akkor meg végképp eltűnnének a hatóság látóköréből (mert most benne vannak? Ha igen akkor meg miért nem tesznek semmi hatásos intézkedést?) 

És még az a 27% áfa sem kerülne be a költségvetésbe.

1., Ha nem a kiszállítóval szállíttatják ki az alkatrészt, hanem bemennek a boltba érte és „fals” névre vásárolnak, akkor máris eltűntek a hatóság látóköréből.
Ez ellen is van orvosság: pl minden 10 ezer forint feletti vásárlást csak bankkártyával, vagy átutalással lehessen kiegyenlíteni. Ez sem ördögtől való találmány! Ismerek olyan biztosítót, ahova ha bemegyek ügyet intézni és valamit ki is szeretnék fizetni, azt kész pénzel nem tehetem meg csak bankkártyával.
Vagy egy hétköznapibb! A helyszíni bírságot sem lehet a helyszínen kész pénzel kifizetni, pont azért, hogy ne lehessen vele visszaélni.
Így bankkártyás, vagy átutalásos fizetéssel könnyen ellenőrizhető, hogy ki az az illető aki a 20-adik fékgarnitúrát vagy a 28-adik vezérlés, vagy kuplunggarnitúrát vásárolja meg, holott csak 2 autója van és semmilyen ezzel kapcsolatos tevékenység nincs bejelentve a nevére.
2.,Úgy nem lehet „nagyüzemileg” autót javítani, hogy interneten rendelem az alkatrészt külföldről, mert amire szükségem lenne, engedély híján nem tudom máris azonnal megvenni. Az ügyfeleknek is általában sürgős az autójuk és nincs türelmük többször 2-3 napot várni, még megérkezik az alkatrész, mikor egy hivatalos szervizben némely javítás egy napot sem vesz igénybe, mert azonnal, 1 órán belül hozzájutnak az alkatrészhez. A hivatalos partnereknek ellentétben naponta többször (óránként) van kiszállítás Nem beszélve arról a plusz időről, (tapasztalatból tudom) sok esetben vagy rossz alkatrészt rendelünk, vagy el van csomagolva és rossz érkezik. Ezt vissza kell küldeni, újat kell rendelni. Akkor pedig megint nem halad a javítás és ez plusz 2-3 nap várakozási idő.
Erre megint hallottam reakciót. Nem külföldről hoznák az alkatrészt a beszállítók, hanem csinálnak egy külföldi leányvállalatot és ugyanúgy helyből, óránként kiszállítanák a fekete szerelőknek is, csak a külföldi leányvállalat fejléces papírján a külföldi leányvállalt pecsétjével.
Ez öngól a fusizóknak és maguknak. Az adóhatóság szakembereinek követni sem kel a kiszállítóautót, csak megállítani és a külföldi pecsétes számlákról begyűjteni a címeket és mehet is az akciócsoport.
Ha pedig a nagykereskedő még mindig megpróbál trükközni, akkor sem kel nagy apparátus. A nagykereskedőt kell néhányszor keményen megbírságolni, hogy ne érje meg neki trükközni.
De miért is érné meg a nagykereskedőnek trükközni, ha nem szolgálhatnak ki fusizókat, mert, ha mindenki becsületesen csinálja, ugyan annyi alkatrészt fognak eladni, csak nem a fusizok fogják megvásárolni és beépíteni, adózás és számla nélkül, hanem a hivatalos szervizek. Ugyanannyi autót fog kelleni megjavítani, ugyanannyi alkatrészből, mert az embereknek szükségük van az autójukra és ez után hivatalos keretek között fogják javítattni.

Lehet fehéríteni a gazdaságon, nem könnyű csak neki kell kezdeni és csinálni, nem kifogásokat keresni.
Végül, de nem utolsósorban miért kell ezeket a rendeleteket minél hamarabb meghozni?!
Egyre inkább szeretnénk, hogy a belsőégésű, környezet szennyező motorokkal ellátott személygépkocsikat felváltsák a Hybrid és Elektromos hajtású járművek.
És ezek már nem a „gyerekjáték” kategóriába tartoznak!
Ezekhez már a márkaszervizekben is csak az ezekhez külön tanfolyamot végzett szerelők, megfelelő védőöltözetben nyúlhatnak. Nem véletlenül! 400 v feszültséggel is találkozhatnak munkájuk során.
Már fordult elő halálos baleset Hybrid autó szerelés közben!- és nem akarjuk megvárni, hogy többen életüket veszítsék, „kicsit belepiszkálok”, vagy majd „Én otthon megbütykölöm” címszóval.
Ideje lenne cselekedni…

Valójában sok levelet kapunk és gondoltuk, hogy kiragadunk egyet a sok közül lektorálás nélkül a szerző címe az egyesületnél meg található.
Szeretnénk ha a döntéshozók is olvasnák és reagálnának a felvetésekre!!
Válasz levelet az egyesület címére várunk!
Közzétette az AOE Ügyvezetése.2020.03.24